![]() |
Ramil Makinano |
Het is bijna onmogelijk het hoofd koel te houden als startende mode-ontwerper. Er is een overaanbod en de hele modebusiness financieren is geen kinderspel. Het prijskaartje staat op nummer 1 bij de grootste valkuilen voor een mode-ontwerper. De Londense mode-ontwerper Ramil Makinano vindt toch zijn weg doorheen deze waanzin en toont binnenkort zijn eerste collectie.
Mode-ontwerper zijn, het klinkt allemaal mooier in de oren dan in werkelijkheid. Het is kledij realiseren aan een stevig tempo, seizoensgericht werken en daar bovenop moet het hele zaakje goed verkopen. Je moet ook een defilé organiseren tijdens Fashion week en als de modellen van de catwalk verdwijnen is het de bedoeling dat de collecties overal snel beschikbaar zijn. Niet alleen in de winkelrekken maar ook in online verkooppunten. Je kan je dus voorstellen onder wat voor stress de mode-ontwerper van vandaag zich begeeft.
De 40-jarige Ramil Makinano studeerde aan Central St. Martins College of Art and Design. Naast mode-ontwerper is hij illustrator. Hij won al vele awards voor zijn talent inclusief de Liberty of London Sketch Prize for Rock and Roll Paisley Design. Nadat hij afstudeerde was zijn werk opgenomen in the Toni and Guy show om de London Fashion Week te openen. Hij was ook nog eens één van de vijf finalisten van de wedstrijd : designer for tomorrow, gecoached door de mode-ontwerper Marc Jacobs. Hij vertelde: “Natuurlijk heb ik veel stress. Maar in het leven kan je ofwel iets riskeren of totaal niet slagen. Ik ben nooit bang. Ik denk nooit aan falen. Ik wil gewoon koste wat kost mijn eerste echte collectie de catwalk op krijgen. Je moet in jezelf geloven, alleen zo kom je er. Wat de rest ook zegt ”
De 40-jarige Ramil Makinano studeerde aan Central St. Martins College of Art and Design. Naast mode-ontwerper is hij illustrator. Hij won al vele awards voor zijn talent inclusief de Liberty of London Sketch Prize for Rock and Roll Paisley Design. Nadat hij afstudeerde was zijn werk opgenomen in the Toni and Guy show om de London Fashion Week te openen. Hij was ook nog eens één van de vijf finalisten van de wedstrijd : designer for tomorrow, gecoached door de mode-ontwerper Marc Jacobs. Hij vertelde: “Natuurlijk heb ik veel stress. Maar in het leven kan je ofwel iets riskeren of totaal niet slagen. Ik ben nooit bang. Ik denk nooit aan falen. Ik wil gewoon koste wat kost mijn eerste echte collectie de catwalk op krijgen. Je moet in jezelf geloven, alleen zo kom je er. Wat de rest ook zegt ”
Twee seizoenen
Door een collectie meteen beschikbaar te stellen brengt een ontwerper zichzelf wél in minder moeilijkheden op financiëel gebied. Nu hoeft hij/zij niet een half jaar te wachten op de inkomsten die hij/zij uit de verkoop gaat innen. Ook het traditionele tweeseizoenensysteem zorgt voor een heleboel kosten en kopzorgen. Een zomer-en winter collectie dus. Dat zorgt ervoor dat je enerzijds in de ontwerpfase zit met ongelooflijk hoge kosten en anderzijds in de verkoopfase waar je eindelijk iets verdient. Met andere woorden, er gaat veel prefinanciering aan te pas. Hoe kan je dit allemaal betalen als jonge ontwerper?
Door een collectie meteen beschikbaar te stellen brengt een ontwerper zichzelf wél in minder moeilijkheden op financiëel gebied. Nu hoeft hij/zij niet een half jaar te wachten op de inkomsten die hij/zij uit de verkoop gaat innen. Ook het traditionele tweeseizoenensysteem zorgt voor een heleboel kosten en kopzorgen. Een zomer-en winter collectie dus. Dat zorgt ervoor dat je enerzijds in de ontwerpfase zit met ongelooflijk hoge kosten en anderzijds in de verkoopfase waar je eindelijk iets verdient. Met andere woorden, er gaat veel prefinanciering aan te pas. Hoe kan je dit allemaal betalen als jonge ontwerper?
Prijskaartje
Als je als mode-ontwerper in de startfase zit, vragen de banken strenge waarborgen van je. Daarnaast krijg je nog eens hoge rentevoeten en op een korte termijn moet je alles terug betalen. Ook je businessplan moet volledig uitgedoktert zijn. Neem naast deze lening nog eens de voelbare crisis en de risicovolle mode-industrie.
Investeerders zijn de oplossing. Maar die aantrekken in startperiode is zéér moeilijk. Makinano zegt: “Mijn collectie’s bestaan vooral uit digitale prints, wat heel erg duur is. Dus ook ik ben op zoek naar meer geld. Een investeerder in de toekomst zou handig zijn.” Uit onderzoek trek je makkelijker investeerders aan in latere levensfase. Dat komt omdat een ontwerper met ervaring cijfers kan tonen en een vaste klantenbasis. In vele gevallen wordt er uiteindelijk beroep gedaan op externe partijen zoals familie en vrienden. “Mijn partner, David, is ook een beetje mijn investeerder. Ik ben mijn carrière begonnen met mijn eigen geld maar ook met zijn geld en hulp. Daarnaast werk ik halftijds in een ziekenhuis. Anders is de collectie evenals de job niet haalbaar”, zei Makinano.
Als je als mode-ontwerper in de startfase zit, vragen de banken strenge waarborgen van je. Daarnaast krijg je nog eens hoge rentevoeten en op een korte termijn moet je alles terug betalen. Ook je businessplan moet volledig uitgedoktert zijn. Neem naast deze lening nog eens de voelbare crisis en de risicovolle mode-industrie.
Investeerders zijn de oplossing. Maar die aantrekken in startperiode is zéér moeilijk. Makinano zegt: “Mijn collectie’s bestaan vooral uit digitale prints, wat heel erg duur is. Dus ook ik ben op zoek naar meer geld. Een investeerder in de toekomst zou handig zijn.” Uit onderzoek trek je makkelijker investeerders aan in latere levensfase. Dat komt omdat een ontwerper met ervaring cijfers kan tonen en een vaste klantenbasis. In vele gevallen wordt er uiteindelijk beroep gedaan op externe partijen zoals familie en vrienden. “Mijn partner, David, is ook een beetje mijn investeerder. Ik ben mijn carrière begonnen met mijn eigen geld maar ook met zijn geld en hulp. Daarnaast werk ik halftijds in een ziekenhuis. Anders is de collectie evenals de job niet haalbaar”, zei Makinano.
Een jasje uit Makinano's collectie |
Je kan niet alleen kosten maken met het management, de productie en met de lening. Een catalogus, deelname aan een modebeurs en de presentatie van de collectie komt daar ook nog eens bij. Dit kost je zo’n 10.000 tot 25.000 euro per seizoen per show. Het kost je natuurlijk meer als je een internationale defilé organiseert in één van de vier modesteden(Londen, Parijs, Milaan, New York). Daar geef je gemakkelijk zo’n 100.000 euro uit aan de show.
Dit hangt natuurlijk ook af van de locatie, de setting, het publiek en de modellen. Een supermodel kan je 15.000 euro kosten. Daarom kan je soms beter kiezen voor beginnende modellen. Dit kost je maar 200 euro per keer of je geeft hen een collectiestuk mee naar huis. “Ik heb al verschillende modeshows gedaan. Allemaal iets minder professioneel maar nog steeds erg groot. Ik heb vele contacten met event organisatoren hier in Londen. Zij organiseren gratis modeshows voor opkomende ontwerpers. Ze doen alles voor je. Dat gaat van make-up artists tot modellen. En ja, deze modellen zijn totaal onbekend maar willen met dit werk hun portfolio samenstellen. Ze kosten je dus niets. Al wat je moet doen is ze overtuigen met je talent, de rest komt van zelf.”
Maar na die show is er nog steeds niets in het laatje binnengekomen. En dan heb je ook nog eens het risico dat de collectie niet aanslaat. De productie en de verkoop van een collectie kan schommelen tussen de 30.000 en 500.000 euro per seizoen. “Mijn doel van mijn eerste collectie is om een statement te maken. Ik verwacht geen winst. Zeker niet in het eerste jaar. Hopelijk wel in de toekomst.”
Ook de aankoop van roerend goed valt niet te vergeten. Machines, een wagen, bureaumateriaal en noem maar op. De maandelijke huurkost van de werkruimte valt ook niet te vergeten. Creatievelingen kunnen in Antwerpen beroep doen op Studio Start voor een atelier. Dat kost je ongeveer zo’n 300 euro per maand inclusief extra kosten. Maar je hebt nog personeel dat je moet uitbetalen evenals een pr en sales agent. Ook de opbouw en onderhoud van een website valt niet te vergeten en allerlei marketingkosten. In België wordt er heel wat uitgespaard door enkel het creatieve process binnen de grenzen te houden. Vooral de uitwerking inclusief snijden, stikken en anderen wordt gedaan in het buitenland. “Mijn collectie bestaat tot nu toe nog maar uit 8 silhouetten. Daarvoor heb ik bewust gekozen. Zo heb ik er meer controle over. Heel het process doe ik zelf. Ik krijg wel hulp van een naaister om afwerkingen op een degelijke manier te maken. Maar als mijn label groot wordt, zal er nog wel wat meer volk aan te pas komen.”
Ook de aankoop van roerend goed valt niet te vergeten. Machines, een wagen, bureaumateriaal en noem maar op. De maandelijke huurkost van de werkruimte valt ook niet te vergeten. Creatievelingen kunnen in Antwerpen beroep doen op Studio Start voor een atelier. Dat kost je ongeveer zo’n 300 euro per maand inclusief extra kosten. Maar je hebt nog personeel dat je moet uitbetalen evenals een pr en sales agent. Ook de opbouw en onderhoud van een website valt niet te vergeten en allerlei marketingkosten. In België wordt er heel wat uitgespaard door enkel het creatieve process binnen de grenzen te houden. Vooral de uitwerking inclusief snijden, stikken en anderen wordt gedaan in het buitenland. “Mijn collectie bestaat tot nu toe nog maar uit 8 silhouetten. Daarvoor heb ik bewust gekozen. Zo heb ik er meer controle over. Heel het process doe ik zelf. Ik krijg wel hulp van een naaister om afwerkingen op een degelijke manier te maken. Maar als mijn label groot wordt, zal er nog wel wat meer volk aan te pas komen.”
To the rescue
Hoe voorkom je een crisis? Via directe financiering kan je gebruik maken van microkredieten, ook wel minikredieten of minileningen genoemd. De naam zegt het zelf, het zijn kleinschalige leningen die geen waarborgen van je eisen. Dit is dus ideaal voor een beginnend mode-ontwerper. Deze hebben als doel om het vermogen van een kleine onderneming te versterken.
Je kan ook kiezen voor crowd-of fanfunding. Hierbij leveren particulieren die interesse in jou vertonen een vrijwillige bijdrage. Het bedrag dat ze investeren hangt af van hun betrokkenheid in de zaak.
Een andere interessante werkwijze is de implementatie van een business incubator. Hierbij worden taken als beheer en administratie voor de jonge starter geconsolideerd. En er is nog altijd de optie om familie of vrienden aan te spreken. Of zoals bij Ramil, je partner.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten