maandag 11 augustus 2014

SOFIE GAUDAEN / SIX QUESTIONS

Terwijl Sofie Gaudaen een soort van zachte trancemuziek opzet, merk ik het licht op dat binnen sijpelt langs de grote ramen. Haar Antwerps appartement/atelier is statisch en tegelijk sierlijk, bedenk ik. Zelfs de manier waarop ze zachtjes aan haar sigaret zuigt en ze vasthoudt, straalt elegantie uit. Elegantie is dan ook de rode draad in haar derde bachelorcollectie aan het modedepartement van onze Koninklijke Academie voor Schone Kunsten.

-English version at bottom-

Transparante stoffen, lange jurken, wijde handschoenen, zachte kleuren, zwart, volumineuze bovenstukken, hoeden en latex. Bondiger is de collectie van Sofie niet samen te vatten. Ik kreeg een moderne my fair lady voorgeschoteld met een crème van sluiers. Sommige modellen droegen namelijk een hoofddoek en eentje een sluier voor de mond. Ja hoor, je hoort het goed: een boerka.

Sofie Gaudaen: “Esthetisch gezien vind ik een boerka prachtig. Elk religieus symbool feitelijk. Moslimvrouwen kleden zich mooi. Ze zweven in zwarte gewaden en ik vind dat elegant en soms zelfs sexy.”

Vormde de islam een inspiratie voor deze collectie?

“Niet echt. Ik ben vertrokken vanuit de installaties van kunstenaar Larry Bell. Hij maakt sculpturen zoals glazen kubussen. Deze staan altijd op een voetstuk en dat voetstuk maakt bij Bell altijd deel uit van het kunstwerk. Vandaar de naam van mijn collectie, Piedestal. Wat me deed doordenken aan de vrouw en hoe zij soms op een piedestal staat. Het ‘beschermende’ glas van de kubussen is aanwezig in mijn collectie door het gebruik van latex, plastic en plexiglas.”

Waarom ziet de collectie er dan zo conservatief uit?

Couture uit de jaren 50 en 60 was ook een inspiratiebron voor Piedestal. Daarom lijkt het zo conservatief, ookal was dat niet mijn bedoeling. Maar ik vind het juist leuk dat iedereen zijn eigen opvatting heeft van Piedestal. Sommigen vonden het eigentijds door het mixen van die boerka met latex. Anderen vonden het conservatief. En dan was er mijn oma die zei:’ het is zo chic!’. Terwijl er een zeer opzichtige kant is aan deze elegante collectie (lacht).”

Elegantie, beschrijft dat je stijl?

“Mijn ‘signature style’ definiëren is moeilijk. Ik hou van contrasterende materialen mixen, van volume en van simpele kleuren. Ik wil altijd dat mijn ontwerpen flatterend zijn en dat ze bij me passen.”

Een collectie showen tijdens Paris Fashion Week, is dat je droom?

“Ik wil liever werken voor mensen die me inspireren zoals Maison Martin Margiela of Yohji Yamamoto. Margiela voor de craftsmanship van het modehuis en de tijdrovende technieken die te toepassen. De hele Margiela-sfeer interesseert me en de manier waarop het huis denkt. Yamamoto heeft mijn hart veroverd met zijn patronen. Geweldig hoe hij zich baseert op vierkanten en vervolgens enorm intrigerende silhouetten vormgeeft met zeer weinig zomen.”

Al ideeën voor je Mastercollectie?

“Die hou ik voorlopig voor mezelf (lacht). Ik hoop dat het beter wordt en dat de juiste mensen mijn collectie opmerken. Walter Van Beirendonck zei me dit jaar dat ik goede ideeën had maar ze nooit ver genoeg bracht. Dus dat ga ik dit jaar doen. Mijn grenzen verleggen en experimenteren. Ik ga naar mijn Master jaar, daar ben ik trots op. Deze collectie had drie jaar geleden nooit waar kunnen zijn.”

Bescheiden als ze is, eindigt ze ons interview. Ze sluit de ramen en we zakken af naar waar de vin goed is.

Sofie in black: "My whole closet is black. I like shopping at Cos and sometimes Labels Inc or Rosier 41 when I can afford it (laughs)." ©CharlotteSpens











SOFIE GAUDAEN / SIX QUESTIONS OF ELEGANCEWhile Sofie Gaudaen turns on a kind of soft trancemusic, I notice that sunlight infiltrates along the big windows. Her appartment/atelier in Antwerp is static and graceful. Even the way she slowly smokes her sigaret and holds it, is elegant. Elegance is therefore very important in her third bachelor collection for the fashion department of our Royal Academy for Fine Arts.Transparant materials, long dresses, wide gloves, soft colors, black, bombastic tops, hats and latex. I can’t explain Sofie’s collection more concise.She served me a modern my fair lady with a cream of veils. Some models were wearing headscarfs and one model was wearing a veil in front of her mouth. Yes, you heard it right: a burqa.Sofie Gaudaen: “Esthetically, I think a burqa can be beautiful, any attribute of religion actually. Muslim women have a nice way of dressing; They float in their black garments and I find it very elegant and sometimes even sexy.”Were you inspired by the Islam religion?“Not really. I swas inspired by the sculptures of the artist Larry Bell. He makes sculptures like glass cubes. These are always standing on a pedestal and the pedestal is always part of the artwork in Bell’s art. Therefore the name of my collection, Piedestal. What made me think about the woman and how she can be put on a pedestal sometimes. The ‘protecting’ glass of the cubes was present in my collection trough the use of elements of protection: latex, plastic and plexiglass.”Why does the collection look so conservative then?“Couture from the 50’s and 60’s was also a source of inspiration for Piedestal. That’s why it looks so conservative, even if that wasn’t my purpose. But I think it’s nice that everyone has their own interpretation. Some think it is contemporary due to mixing the burqa with latex. Others think it’s conservative. And then there’s my grandma who says: ‘It’s so chic!” While there is a very tacky side of this elegant collection (laughs).”Elegance, does that describe your style?“I’m trying to define my ‘signature style’, it’s very hard. I love working with contrasting materials, shapes but simple colors. I always want my designs to be flattering and to be me.”Showing a collection at Paris Fashion Week, a dream?“I would rather work with people who inspire me like Maison Martin Margiela or Yohji Yamamoto. Margiela for the craftsmanship and the timeconsuming techniques they master. Yamamoto because he stole my heart with his patterns. Amazing how he works with square bases and creates really nice shapes with not that many seems.”Ideas for your Master collection yet?“I”ll keep those for myself (laughs). I hope it’s gonna beter better than this year and that the right people notice my collection. Walter Van Beirendonck told me this year that I had good ideas but I never seemed to push them yet far enough. So that’s what i’m going to do next year, pushing. Push my boundaries and experiment. I’m going to my Master year and I’m very proud. I couldn’t have done this collection three years ago.” As modest as she is, she makes and end at our interview. She closes the windows and we go where the vin is good.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten